Problemen met betalen? Voorkom afsluiting.

Voorkomen van afsluiting van energie.

Lukt het je niet meer om de openstaande bedragen tijdig te voldoen? Dan kun je alsnog voorkomen dat wij de energielevering stoppen. Hiervoor dien je wel aan een aantal voorwaarden te voldoen. Bekijk ze hieronder.

Schuldhulpverlening

Kun je jouw rekeningen niet meer betalen? Meld je dan zo snel mogelijk aan bij een instantie voor schuldhulpverlening. Deze instantie is aangewezen door jouw gemeente of is een instantie naar keuze die is aangesloten bij de Nederlandse Vereniging Voor Volkskrediet (NVVK). Neem contact op met jouw gemeente [1] om je hiervoor aan te melden.

Einde energielevering uitstellen

Wij stellen de beëindiging van levering van energie uit indien je binnen 14 dagen na dagtekening van de vooraankondiging ‘Einde Levering’ een schriftelijk bewijs stuurt naar debiteurenbeheer@gewoonenergie.nl dat je je hebt aangemeld bij een instantie voor schuldhulpverlening. Wij blijven dan energie leveren totdat is beslist over jouw verzoek voor schuldhulpverlening.

Indien je verzoek wordt afgewezen, dan beëindigen wij alsnog de levering van energie. Blijkt dat je een schuldsaneringsregeling hebt getroffen of kun je binnen 14 dagen na dagtekening van de vooraankondiging ‘Einde Levering’ aantonen dat de onderhavige vorderingen bij een lopend traject van schuldhulpverlening worden betrokken? Dan wordt de levering van energie ook tijdens de looptijd van dat traject niet beëindigd.

Aanmelden bij schuldhulpverlening via Gewoon Energie

Ben je een consument of ondernemer (geen rechtspersoon)? Dan kunnen wij je aanmelden bij een gemeentelijke instantie voor schuldhulpverlening. Je kunt ons hiervoor een schriftelijk verzoek toesturen op debiteurenbeheer@gewoonenergie.nl binnen 5 dagen na dagtekening van de vooraankondiging ‘Einde Levering’.

Met dit verzoek geef je ons toestemming om jouw gegevens door te geven aan jouw gemeentelijke instantie voor schuldhulpverlening.

Indien je niet ingaat op ons aanbod om je aan te melden bij een gemeentelijke instantie voor schuldhulpverlening en je kunt jezelf ook niet aanmeldt, dan zullen wij jouw contactgegevens, klantnummer en de hoogte van jouw schuld doorgeven aan een instantie voor schuldhulpverlening bij jouw gemeente. Op grond van artikel 4a van de ‘Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en gas’ zijn wij verplicht dat voor jou te doen.

Voorwaarden voor schuldhulpverlening

Kom je niet in aanmerking voor schuldhulpverlening, of hou je je, om welke reden dan ook, niet aan de voorwaarden van het schuldhulpverleningstraject? Dan stopt dat traject en beëindigen wij alsnog de levering van energie.

Verklaring zeer ernstige gezondheidsrisico’s

Stoppen wij de energielevering, maar leidt dit tot zeer ernstige gezondheidsrisico’s voor jouw of je huisgenoten? Dan schorten wij de beëindiging op. Dit doen wij pas nadat wij, binnen 14 dagen na dagtekening van de vooraankondiging ‘Einde Levering’, een schriftelijk verklaring van een arts, die niet de behandelende arts is, van je hebben ontvangen. Deze arts moet verklaren dat voor jou of jouw huisgenoten zeer ernstige gezondheidsrisico’s ontstaan door de beëindiging. Mocht naar aanleiding van deze verklaring de beëindiging worden opgeschort, adviseren wij je alsnog om zo spoedig mogelijk contact op te nemen met een instantie voor schuldhulpverlening

Wettelijke Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP)

Naast de minnelijke schuldhulpverlening kun je ook een beroep doen op de wettelijke schuldsanering. Voor meer informatie hierover kun je terecht bij jouw gemeente. Is er een uitspraak WSNP van de rechter? Dan zullen wij energie blijven leveren.


[1] Ben je ondernemer? Neem dan contact op met de gemeente van jouw woonplaats. Melden wij je aan bij de gemeente? Dan doen wij dit ook bij de gemeente van jouw woonplaats.