Over het aangepaste termijnbedrag per 1 januari 2023

We hebben voor al onze klanten de termijnbedragen opnieuw berekend en aangepast op 23 december 2022, zo wordt dit termijnbedrag netjes meegenomen op de eerste termijnnota van 2023.

Je nieuwe termijnbedrag kun je vinden in Mijn Gewoon, en natuurlijk op de termijnnota van januari 2023.

Valt het termijnbedrag hoger uit dan je had verwacht? Dat heeft in de meeste gevallen te maken met de verhoging in btw (van 9% naar 21%) en de verhoging in energiebelastingen, beide opgelegd door de overheid.

Hoe is het termijnbedrag berekend?

  • De btw op energie, energiebelastingen en netbeheerkosten van 2023

Dit geldt voor iedereen.

  1. De btw op energie gaat omhoog van 9% naar 21%
  2. De energiebelasting op stroom gaat omhoog, van €0,0733 (incl. 9% btw & ODE) naar €0,1525 (incl. 21% & ODE). Dat betekent maar liefst een verhoging van circa 8 cent per kWh
  3. De energiebelasting op gas gaat omhoog, van €0,49019 (incl. 9% btw & ODE) naar €0,5927 (incl. 21% btw & ODE). Dat betekent maar liefst een  verhoging van circa 10 cent per m3 gas.
  4. Vermindering energiebelasting (heffingskorting) gaat met €187 omlaag naar €596,86
  5. De netbeheerkosten gaan omhoog, het bedrag verschilt per netbeheerder.

Let erop dat de belastingverhoging per kWh en per m3 gas vrij groot is! Daarbovenop betaal je meer aan btw en netbeheerkosten én krijg je minder heffingskorting terug. Door deze wijzigingen, opgelegd door de overheid, kan je termijnbedrag hoger uitvallen dan je dacht.

  • De prijsplafond-regeling

Dit geldt alleen voor kleinverbruikers met een adres met verblijfsfunctie (als je er woont of werkt). Hierbij hangt de hoogte van de korting af van je verbruik en de tarieven in jouw energiecontract. Liggen jouw contracttarieven lager dan de maximumtarieven van het prijsplafond, dan heb je al gunstige tarieven en is er geen prijsplafond om toe te passen!  Heb je een verbruik hoger dan het basisverbruik? Dan betaal je over het gedeelte tot het basisverbruik de maximumtarieven, en voor het gedeelte boven het basisverbruik de tarieven in je energiecontract. Hier leest u meer over het prijsplafond.

  • Of je termijnbedrag nog bij het verbruik past

Dit is o.b.v. je historisch verbruik. Dat wil zeggen het verbruik dat door de netbeheerder bij ons is aangeleverd en/of wat er bij ons bekend is. Zien wij dat je termijnbedrag op basis hiervan te hoog staat? Dan stellen wij jouw termijnbedrag omlaag, en andersom.


Jouw nieuwe termijnbedrag is een optel- en aftreksom van de bovenstaande punten. Onder de streep kan je termijnbedrag dus hoger, of lager uitvallen. Dit is geheel afhankelijk van jouw situatie.

Is je termijnbedrag hoger dan verwacht? Dat heeft in de meeste gevallen te maken met de stijging van de btw en energiebelastingen.

Ook als je korting krijgt vanuit het prijsplafond, bestaat de mogelijkheid dat jouw nieuwe termijnbedrag hoger uitvalt. Dat komt omdat de korting van het prijsplafond dan niet opweegt tegen de verhoogde belastingen (en/of omdat jouw oude termijnbedrag te laag stond).
Andersom kan ook, je krijgt geen korting vanuit het prijsplafond, je betaalt meer aan belastingen, maar het nieuwe termijnbedrag is lager. Dat komt dan omdat je oude termijnbedrag te hoog stond.

FAQ:

Moet ik mij aanmelden voor het prijsplafond?

Nee. Als je in aanmerking komt met het prijsplafond wordt dit vanzelf voor jou doorgevoerd.

Kom ik in aanmerking voor het prijsplafond?

De verwachting is dat het prijsplafond in ieder geval gaat gelden voor particuliere klanten met een kleinverbruik aansluiting, oftewel voor bijna alle Nederlandse huishoudens. Hoor je daarbij? Dan kom je hoogstwaarschijnlijk in aanmerking.

Vanaf wanneer geldt het prijsplafond?

Deze nieuwe maatregel gaat per 1 januari 2023 in.

Heb ik recht op de compensatie van €190,- in november en december?

Ontvang je van ons stroom op 1 november of 1 december via een kleinverbruik aansluiting met woon- of verblijfsfunctie? Dan ontvang je de compensatie voor die maand via Gewoon Energie. Heb je meerdere dergelijke aansluitingen? Dan ontvang je per aansluiting de compensatie.

Hoe ontvang ik de compensatie van €190,- in november en december?

Wij keren per maand de compensatie van €190,- aan jou uit op het bij ons bekende rekeningnummer. Betaal je via automatische incasso? Dan is het rekeningnummer bij ons bekend. Deze vind je in Mijn Gewoon onder ‘Mijn gegevens’ > ‘Betaalgegevens’. Is je rekeningnummer niet bekend bij ons? Geef deze dan via Mijn Gewoon zo snel mogelijk door.