Help, phishing!
Phishing is het ‘hengelen’ naar jouw persoonlijke gegevens. Ondanks dat er veel voor gewaarschuwd wordt, trappen veel mensen in de slimme truukjes van phishing criminelen. Soms lijken ze dan ook net echt.
Je kunt snel geneigd zijn je inloggegevens of pincode te sturen omdat de mail of het bericht er echt uitziet en er dreigende conseqenties aan het bericht zitten, zoals dat er gezegd wordt dat jouw energie wordt afgesloten. Maar reageer nooit op dit soort mailtjes. Gewoon energie vraagt niet per e-mail om je persoonlijke gegevens of bankgegevens. Klik dus ook niet op een link in een e-mail waarvan je denkt dat het phishing zou kunnen zijn. Als je dit wel doet, kan er bijvoorbeeld een kwaadaardig programma op je computer geïnstalleerd worden.
Valse e-mails en sms’jes.
Gewoon Energie stuurt je een e-mail als je een openstaande factuur hebt. Handig ter herinnering want je wilt niet afgesloten van je energie worden. Maar tegenwoordig sturen oplichters ook vaak e-mails die hier op lijken. De oplichters proberen zo geld van je te stelen of persoonlijke gegevens los te peuteren waarmee ze kwaad kunnen doen.
Vertrouw je een e-mail niet? Let dan hierop:
Tips
Website check
Zeker weten of je op onze website zit? Check of de link start met ‘https’; zonder de s is de pagina niet betrouwbaar. Je kunt ook op het slotje klikken naast de url. Daar staat vermeld wie de site beheert. Ook kun je daar op het ‘certificaat’ klikken. Daar hoort ‘gewoonenergie.nl’ te staan.
Meldingen
Kijk op FraudeHelpdesk.nl voor de meest actuele phising, spoofing en andere meldingen
Altijd contact
Oplichters kunnen gelukkig niet zomaar geld van je rekening afschrijven. Daarom wordt in phishing-mails meestal gezegd dat je zélf geld moet overmaken. Doe dit dus niet zonder contact op te nemen met het desbetreffende bedrijf. Denk je phising mail te hebben ontvangen of wil je iets dubbelchecken met een betaling? Mail naar klantenservice@gewoonenergie.nl. Wij nemen dan contact met je op.