Slimme meter.

De slimme meter is een digitale energiemeter die het stroom- en gasverbruik in je huis meet. Een oude ‘domme’ meter deed dit ook. Het verschil is dat een slimme meter de meterstanden automatisch doorgeeft, zodat jij je niet in de meterkast in bochten hoeft te wringen om de juiste getallen te vinden. Handig, of niet soms?

Wat ook handig is: Je kunt jouw verbruik beter in de gaten houden op Mijn Gewoon. Hiervoor moet jouw meter wel ‘aan’ staan bij jouw netbeheerder, zodat we de standen kunnen op afstand kunnen uitlezen.

Bij problemen met je slimme meter kun je het storingsnummer bellen: 0800-9009. Of raadpleeg je netbeheerder (de partij die jouw meter geplaatst heeft). Weet je niet wie jouw netbeheerder is? In het EAN-codeboek kun je dit gemakkelijk opzoeken. 

Wanneer krijg ik een slimme meter of hoe vraag ik er een aan?

De afgelopen jaren hebben veel netbeheerders slimme meters geplaatst. Heb je er nog geen een? Kijk dan op de site van je netbeheerder wanneer je aan de beurt bent of hoe je een slimme meter aanvraagt.

Bij de netbeheerder is de vervanging van de oude meters vaak gratis. Tenzij je de slimme meter eerst geweigerd hebt maar die alsnog wil hebben. Dan kunnen er wel kosten in rekening gebracht worden. 

Slimme meter aflezen.

Na het plaatsen van slimme meters hoef je je meterstanden niet meer aan ons door te geven. We krijgen de meterstanden namelijk automatisch. Zoals eerder gezegd: Jouw netbeheerder kan dit automatisch uitlezen aan- of uitzetten. Wil je dus niet dat je slimme meter op afstand wordt uitgelezen? Dan moet je aan de netbeheerder vragen dit uit te zetten. Dat betekent dus wel dat wij je wel weer vragen om je meterstanden aan ons door te geven voortaan.

Slimme meter en toch een verzoek om standen door te geven?

Wanneer je een nieuwe slimme meter hebt laten plaatsen kan het zijn dat de koppeling naar ons toe nog niet helemaal op orde is. Dat duurt soms even.  In dat geval vragen we jou de standen handmatig aan ons door te geven. Op de gekleurde knop op jouw slimme meter zie je de standen terug.

Heb je al een tijdje een slimme meter, maar vragen wij de meterstanden nog steeds op? Dan krijgen we de standen dus niet door. Het kan zijn dat er iets technisch niet helemaal klopt bij jouw netbeheerder of dat de meter staat ingesteld op ‘uit’ voor het doorgeven aan derden (wij dus). Bel naar het storingsnummer 0800-9009, of raadpleeg je netbeheerder.

Was deze informatie behulpzaam? *